خانه / بهداشت و سلامت / آشنایی با عادات چاق کننده تعطیلات نوروز

آشنایی با عادات چاق کننده تعطیلات نوروز

آشنایی با عادات چاق کننده تعطیلات نوروز

حالا را نگاه نكنید كه به دلیل خانه‌تكانی یكی دو كیلو وزن كم كرده‌اید، باید پس از تعطیلات نوروز سراغ ترازو بروید و روی آن بایستید تا با دیدن وزنتان متعجب شوید و دنبال راه‌هایی برای لاغر شدن بگردید در حالی كه رعایت راهكارهایی ساده می‌تواند از اضافه وزنتان جلوگیری كند؛ راهكار‌هایی ساده مانند آنچه ما در این گزارش به آنها اشاره می‌كنیم.

چاقی یعنی انباشته شدن بیش از نیاز چربی در بدن. چربی‌ها زمانی در بدن ذخیره می‌شود كه كالری دریافتی بدن شما بیش از كالری‌ای باشد كه در طول شبانه روز مصرف می‌كنید.

چربی‌ها كه در خطرناك‌ترین شكل در اطراف شكم تجمع می‌كنند، سبب اضافه وزن می‌شوند و انواع بیماری‌ها مانند سكته‌ قلب ، سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی ـ عروقی، بیماری‌های قندی، آسیب‌دیدگی شدید غضروف‌ها، سایش مفاصل، بیماری‌های شدید كبدی و سنگ كیسه صفرا را به همراه می آورند.
دلیل این كه ما در این صفحه زیاد به بیماری چاقی می‌پردازیم، این است كه نه‌تنها امروزه این بیماری در میان بزرگسالان كشورمان فراوان شده، بلكه در میان كودكان نیز در حال گسترش است. همین اصل باعث شده ایسنا در گزارشی ۱۰ روش معمول چاق شدن را بررسی كند. اینها همان روش‌هایی هستند كه ما ناآگاهانه در تعطیلات نوروزی آنها را بیشتر به كار می‌گیریم.

 

آشنایی-عادات-چاق-کننده-تعطیلات-نوروز

 

عادت چاق‌كننده نوروزی

بیشتر چاق‌ها در دوران كودكی نیز چاق بوده‌اند. پس چرا تصور می‌كنید چاقی كودكان بی‌اشكال است و در آینده خود به خود رفع می‌شود؟ كودكان چاق معمولا بزرگسالانی چاق می‌شوند و به همین دلیل باید از چاقی كودكان جلوگیری كرد. برای مثال بعضی از والدین كودكانشان را به میان وعده‌های غذایی ناسالمی كه باعث چاقی می‌شوند مانند چیپس و تنقلات گوناگون، شیرینی‌ها و بخصوص شكلات عادت می‌دهند و این تغذیه نادرست در نوروز به‌بهانه فراوانی شیرینی و شكلات بیشتر می‌شود. در حالی كه بهتر است میان‌وعده‌هایی سالم باارزش غذایی بالا مانند میوه‌ها، سبزی‌ها، شیر و دیگر لبنیات كم‌چرب، نان، پنیر، تخم‌مرغ و گردو را جایگزین آن كنند.

 

آشنایی-عادات-چاق-کننده-تعطیلات-نوروز

 

قرار نیست به بهانه تعطیلات نوروز و ماندن در خانه ناپرهیزی كنید و كنترلی بر مصرف غذاهای پرچرب، سرخ‌شده یا زیاد شیرین یا شور نداشته باشید.

لاغرها آرام غذا می‌خورند. هرچه سریع‌تر غذا بخورید، چاق‌تر می‌شوید. پس عادت كنید لقمه‌ها را برای مدت طولانی‌تری در دهان نگه دارید و حسابی بجوید.

چاق‌ها بشقاب‌های بزرگی را برای خوردن انتخاب‌می‌كنند پس اگر می‌خواهید لاغر بمانید یا وزنتان را كم كنید باید بشقاب غذایتان را هم كوچك كنید.

برنامه‌های نوروزی تلویزیون جذاب است؟ تعطیلات فرصتی برای كتاب خواندن است؟ همه اینها را قبول داریم اما لطفا كتاب و تلویزیون را هنگام غذا خوردن كنار بگذارید. چاق‌ها وقتی تلویزیون تماشا می‌كنند یا كتاب می‌خوانند، غذا هم می‌خورند در حالی كه در شیوه درست غذا خوردن باید برآنچه می‌خورید تمركز داشته باشید.

چاق‌ها قابلمه غذا را هم سر سفره می‌آورند، بنابراین اگر می‌خواهید لاغر بمانید همه غذای تهیه شده را در سفره قرار ندهید.

چاق‌ها همراه غذا،خوردنی‌های خطرناكی مانند چیپس، سس مایونز، شیرینی و نوشابه مصرف می‌كنند، اگر دنبال مخلفات غذا هستید یا می‌خواهید سفره‌تان رنگین‌تر شود از نوشیدنی‌هایی مانند آب یا دوغ بهره بگیرید و به جای چیپس و… سبزی‌های تازه و سالاد‌های بدون سس را مهمان سفره‌تان كنید.

چاق‌ها عاشق فست‌فود‌ها هستند و بخصوص در نوروز بهانه می‌گیرند كه فرصت برای پختن غذا كم است و به‌همین دلیل باید از كالباس، پیتزا، سیب‌زمینی‌های سرخ شده و انواع ساندویچ‌ها به عنوان غذا استفاده كنند، اما این بهانه برای كسی كه نمی‌خواهد ترازو‌ها شگفت‌زده‌اش كنند، كافی‌نیست.

چاق‌ها همراهی با دوست و آشنا را در غذا خوردن بهانه پرخوری‌شان می‌كنند، برای مثال هر لقمه‌ای كه دهان كودك‌شان می‌گذارند یكی هم دهان خودشان می‌گذارند یا برای آن كه با مهمان‌هایشان همراه باشند، سر سفره می‌مانند و به خوردن حتی پس از سیری ادامه می‌دهند، این نوع همراهی‌ها را كنار بگذارید!

چاق‌ها در نوروز بی‌حركت می‌شوند و این بی‌تحركی باعث افزایش وزنشان می‌شود، اما آنها كه مثل شما به‌تناسب اندامشان اهمیت می‌دهند، هر روز نرمش می‌كنند یا دست‌كم ۳ روز در هفته، ۳۰ دقیقه را به پیاده‌روی تند اختصاص می‌دهند.

 

آشنایی-عادات-چاق-کننده-تعطیلات-نوروز

چکار کنیم در تعطیلات عید نوروز چاق نشویم؟

عید نوروز از‌‌ همان شبی که سال تحویل می‌شود تا روز آخر تعطیلات که سیزده به در باشد، موسم خوردن و نوشیدن و انباشتن است که مصرف بالای شیرینی جات علاوه بر چاقی باعث صدمه دیدن کبد می‌شود که از سوی دیگر می‌تواند علت به وجود آمدن جوش در نقاط مختلف بدن باشد و باعث ترش کردن معده شود.

عوارض مصرف زیاد آجیل را جدی بگیرید 

در ایام عید سیستم گوارش بسیاری از ما سخت‌ترین دوران کاری خود را پشت سر می‌گذارند به طوری که مصرف بیش از حد آجیل و شیرینی‌جات علی‌رغم وجود مواد مغذی، می‌تواند عوارض و پیامدهایی به خصوص در کودکان به دنبال داشته باشد. به اعتقاد کار‌شناسان و متخصصان تغذیه از نظر اصول تغذیه، مصرف هر نوع ماده غذایی ‌باید با رعایت اصل تعادل همراه باشد در غیر این صورت هر ماده غذایی و مغذی می‌تواند به جای اثرات مفیدش برای انسان همراه با مضراتی باشد.

 

آشنایی-عادات-چاق-کننده-تعطیلات-نوروز

وجود قاتل سفید در آجیل 

دکتر بسکی متخصص تغذیه با اشاره به مصرف آجیل اظهار داشت: معمولا در تهیه انواع آجیل‌ها از مقادیر زیادی نمک استفاده می‌شود، که مصرف زیاد آجیل به ویژه در صورتی که میزان نمک آن بیش از حد متعارف باشد ممکن است عوارضی را به خصوص در بیماران قلبی – عروقی یا افراد دارای فشار خون بوجود آورد.

شیرینی زیاد چاق کننده است 

وی بیان کرد: زیاده‌روی در مصرف شیرینی‌جات عوارض بیشتری را در مقایسه با مصرف بی‌رویه آجیل به همراه خواهد داشت و باید توجه داشت که مصرف شکر در دنیا سه برابر میزان مورد نیاز آن است به عبارتی باید مصرف شکر را به یک سوم کنونی تقلیل داد که قطعا کاهش مصرف شیرینی از راهکارهای موثر در این راستا خواهد بود همچنین شیرینی‌‌ها به لحاظ دارا بودن انرژی زیاد به‌ ویژه موادی نظیر خامه‌ها که حاوی انرژی متراکمی هستند در چاقی و افزایش وزن افراد نسبت به آجیل از اهمیت بیشتری برخوردارند.
این متخصص با بیان اینکه استفاده از روغن‌های جامد در تهیه این شیرینی‌ها و خوردن بیش از حد آن‌ها لطمات جبران‌ناپذیری را به همراه خواهد داشت، افزود: مصرف بی‌رویه شیرینی در اطفال با توجه به کاهش اشتها و سیری کاذبی که به همراه دارد موجب کمبود سایر مواد مغذی مورد نیاز جهت رشد این گروه می‌شود؛ همچنین استفاده از برخی ترکیبات نظیر رنگ‌ها، کاکائو و سایر موارد در تهیه و تزئین شیرینی‌ها بر عوارض آن می‌افزاید. بنابراین توصیه می‌شود از شیرینی‌های بندانگشتی استفاده شود!

در ایام عید این مایع بی‌ضرر را زیاد بنوشید 

 وی ابراز داشت: تغییر دیگری که در تعطیلات نوروز به طور معمول در تغذیه افراد رخ می‌دهد کاهش چشمگیر مصرف آب است که در حقیقت به علت دید و بازدید و گذراندن زمان طولانی در خارج از خانه مصرف آب در افراد کاهش می‌یابد و این امر می‌تواند مشکلاتی را برای سلامتی انسان ایجاد کند که بارز‌ترین آن‌ها، بروز یبوست است.
بسکی ادامه داد: آب یکی از مهم‌ترین و مفید‌ترین موادی است که از بروز یبوست پیشگیری می‌کند و با کاهش مصرف آن، این عارضه به‌خصوص در کسانی که مستعد ابتلا به آن هستند ناراحتی ایجاد می‌کند. مصرف آب همچنین برای تعدیل واکنش‌های داخلی بدن و حفظ شادابی و سلامتی پوست نیز ضروری است، پس توصیه می‌شود برای نوشیدن آب برنامه‌ریزی منظم داشته باشیم و این ماده حیات‌بخش را در ایام نوروز فراموش نکنیم.

کالری زیاد آجیل چاق کننده است 

وی در پایان گفت: از ویژگی‌های آجیل سالم، ندادن بوی نا‌ و ماندگی و پس ندادن رنگ روی دست‌هاست. آجیل‌ها نسبت به شیرینی‌ها خواص بهتری دارند و نوع چربی و روغن آن‌ها بهتر است اما همین آجیل‌ها هم پرکالری هستند و هر گرم آن‌ها کالری تولید می‌کنند و می‌تواند چاق‌کننده باشد. آجیل‌هایی سالم هستند که بوی نا‌ ندهند و مانده نباشند و رنگ آن‌ها روی دست بر جای نماند.
استفاده از میوه و سبزیجات در حد کفایت، نوشیدن آب کافی، تحرک، استفاده از میوه‌هایی نظیر کیوی، گلابی و آلو در رفع عارضه یبوست سودمند است.

 

چک کردن دندان برای ایامی خوش در عید

دکتر زاهدی متخصص داخلی گفت: نخستین اقدامات در برخورد با مسمومیت‌ها نوشیدن مقدار زیادی آب برای دفع سموم از بدن و تحریک فرد به تهوع مصنوعی است که این کار از مسمومیت‌های احتمالی پیشگیری می‌کند.
وی بیان کرد: همچنان که پیش از رفتن به سفر، اتومبیل خود را برای معاینه فنی به تعمیرگاه می‌برید، پیش از آغاز تعطیلات به نزد دندان پزشک خود بروید و سلامت دندا‌‌نهایتان را بررسی کنید. این توصیه را مخصوصا افرادی که دارای بهداشت دهان ضعیف و دندان‌های خراب هستند باید جدی بگیرند تا دندان‌هایی که پوسیدگی آن‌ها به عصب رسیده است (نیاز به درمان ریشه دارند) ممکن است در تعطیلات نوروز شما را غافلگیر کنند و در مسافرت شما را گرفتار درد شدیدی کند تا مجبور شوید برای ساکت کردن درد دندان، در به در دنبال قرص‌های مسکن قوی بوده که این سبب آسیب رسیدن به معده می‌شود.

به جای گوشت آجیل بخورید تا سالم بمانید 

این متخصص تصریح کرد: در حقیقت بهتر است آجیل خام جایگزین بخشی از موادی مانند گوشت قرمز، تخم مرغ و محصولات لبنی شود زیرا طبق نتایج ارائه شده توسط موسسه غذا و دارو مصرف روزانه ۴۲ /۵ گرم از انواع آجیل مانند بادام، فندق، بادام زمینی، گردو و پسته می‌تواند خطر احتمال به بیماریهای قلبی را کاهش دهد.
وی ابراز داشت: در ایام عید خوردن متعادل آجیل بر‌ای بدن مفید است زیرا در این ماده غذایی دلچسب مجموعه‌ای از مغز‌ها است که همگی فواید تغذیه‌ای بسیار زیادی داشته و سرشار از مواد مغذی هستند به طوری که چربی موجود در انواع آجیل از نوع اشباع نشده است که کلسترول خون را پایین آورده و خطر ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی را کاهش می‌دهد.
زاهدی گفت: چربی اغلب مغز‌ها تا ۹۰ درصد از اسیدهای چرب اشباع نشده تشکیل شده است و آجیل‌ها سرشار از پروتئین انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف هستند و ویتامین‌ E و اسید آمینه آرژنین موجود در آجیل به حفظ سلامت رگهای خونی، کاهش فشار خون و پیشگیری از حملات قلبی کمک می‌کند.

فیبر زیاد آجیل لاغر کننده است 

مظهری متخصص تغذیه عنوان کرد: بسیاری از آجیل‌ها دارای میزان خوبی از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند و امگا ۳ از انواع مفید اسیدهای چرب است که به سلامت قلب کمک می‌کند همچنین این اسیدهای چرب در مواد دیگری مانند گوشت بسیاری از ماهی‌ها نیز یافت می‌شوند ولی آجیل یکی از بهترین منابع گیاهی آن است.
وی بیان کرد: همه انواع آجیل، میزان زیادی فیبر دارند که باعث کاهش میزان کلسترول می‌شود و مصرف آن موجب حس سیری در فرد شده و باعث می‌شود که کمتر غذا بخورد. مصرف فیبر در پیشگیری از دیابت نیز موثر است.

خانم‌ها از مصرف به و بادام غافل نشوند

این متخصص با بیان اینکه آجیل می‌تواند سبب رشد و افزایش پلاک در شریان‌ها شود، افزود: ویتامین موجود در آجیل باز شدن رگ‌ها و درد قفسه سینه و حمله‌های قلبی را کنترل و متوقف کند.
وی ابراز داشت: سمنو سرشار از کلسیم، پتاسیم و فسفر است و برای خون‌سازی و تنظیم هورمون‌های زنانه توصیه شده و درطب سنتی سفارش شده که سمنو همراه با به و بادام مصرف شود که هر ۳ این مواد غذایی در ایام بهار وجود دارد.
زاهدی ادامه داد: توصیه مهم دیگر اینکه از مصرف غذاهای چرب در فصل بهار پرهیز شود و در این فصل غذاهایی بیشتر مصرف شود که سبک بوده و هضم آن‌ها آسان است و اگر هم غذای چرب مصرف می‌شود، حواس‌مان باشد که روی غذای چرب به هیچ وجه نباید آب خورد.

ایجاد تعادل در مصرف غذا در فصل بهار 

 وی در پایان گفت: یکی از نکاتی که در طب کلاسیک مورد غفلت قرار گرفته است، توجه به گرمی و سردی غذاهاست که عدم رعایت این موضوع می‌تواند موجب غلبه یک مزاج شود و منشأ بسیاری از بیماری‌ها باشد. باید بین غذاهای سرد و گرم با توجه به مزاج هر فرد، تعادل ایجاد کرد. پس باز هم توصیه می‌شود که حتما در کنار یک غذای سرد از یک غذای گرم استفاده شود؛ به عنوان مثال باید کره را با شکر یا عسل، خامه را با عسل، پنیر را با گردو و کشک را با نعناع مصرف کرد تا سردی و گرمی غذا به تعادل برسد.
گفتنی است از آنجا که خانواده‌ها در ایام عید ممکن است به مسافرت بروند، بهتر است که طی مسافرت از مصرف پیاز غافل نشوند، زیرا مصرف پیاز همراه غذا در مسافرت علاوه بر کمک به هضم غذا، از مسمومیت غذایی جلوگیری می‌کند و افراد سفر دلنشینی در ایام عید خواهند داشت.

 

آشنایی با عادات چاق کننده تعطیلات نوروز

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme