خانه / گوناگون / مضرات روغن حیوانی

مضرات روغن حیوانی

-روغن-حیوانی-1-300x200

مضرات روغن حیوانی برای سلامتی

روغن های حیوانی جزو روغن های چربی اشباع است وکارشناسان تغذیه معتقدند چنانچه بیش از ۱۰ درصد از روغن های حیوانی در روز استفاده شود، مصرف کنندگان این نوع روغن دچار گرفتاری عروق، بیماری قلبی و بالارفتن کلسترول خون می شوند. اما مصرف ماهانه انواع روغن ها برای بدن انسان مفید است.روغن حیوانی

ریحانه شهرستانی فر کارشناس تغذیه با اشاره به اینکه انواع روغن ها اعم از روغن های گیاهی و حیوانی در نوک هرم غذایی قرار دارند، گفت:توصیه ما به استفاده از روغن های گیاهی است زیرا روغن های حیوانی به دلیل آنکه از نوع اشباع شده هستند باید محدود شده و از سفره غذایی حذف شوند.
روغن های حیوانی به دلیل اشباع بودن باعث گرفتگی عروق و به مرور زمان موجب بسته شدن رگ ها و سکته قلبی می شوند. در گذشته به علت فعالیت زیاد بدنی اگر از روغن حیوانی استفاده می کردند مشکل خاصی پیش نمی آمد زیرا با سوخت و ساز کافی بدن جلوی انسداد رگ ها و گرفتگی عروق گرفته می شد ولی در حال حاضر بیشتر افراد کارشان را پشت میز انجام می دهند و فعالیت آنچنانی ندارند، بنابراین نباید از روغن حیوانی استفاده کرد.
این کارشناس تغذیه استرس را یکی از علل اصلی بیماری ها دانست و گفت:در زندگی امروز انواع استرس ها موجب شده مواد آنتی اکسیدان در بدن تولید شود که این خود سرطان زا است بنابراین توصیه می شود حتما از روغن های گیاهی استفاده شود.
زلیخا رمضانی یک کارشناس تغذیه دیگر در این باره گفت:در ساختار اسیدهای چرب، اسیدهای چرب اشباع و غیراشباع داریم و اشباع آنهایی هستند که تمام پیوندشان از نوع یگانه است و هیچ دوگانگی در پیوندشان وجود ندارد و به همین دلیل در دمای اتاق به شکل جامد هستند و وقتی وارد بدن می شوند در رگ ها به مرور زمان رسوب می کنند و همانند یک لوله آب که به مرور جرم می گیرد و مسدود می شود، این رگ ها هم می گیرند و مسدود می گردند و باعث سکته می شوند.
رمضانی افزود:وقتی توصیه به استفاده از روغن های گیاهی می کنیم منظور روغن های دارای امگا ۳، امگا ۶ و امگا ۹ همانند روغن های ذرت، کلزا، کنجد و آفتابگردان و سویا هستند که برای پخت و پز و سرخ کردنی باید استفاده شود.
وی تصریح کرد:توصیه ما این است که از این روغن ها نیز باید به تنوع استفاده کرد و به صورت ماهانه از روغن های مختلف استفاد شود زیرا هر کدام از این روغن ها اسیدهای چرب ضروری بدن را دارند.
رمضانی با تاکید بر روغن های مخصوص سرخ کردنی برای سرخ کردن استفاده شود، اظهار کرد:باید حواسمان باشد که برای سرخ کردن باید حتما از روغن سرخ کردنی که معمولا نیمه جامد است و توانایی سرخ کردن دارد استفاده کرد و برای پخت و پز از روغن های معمولی که معمولا گیاهی است، استفاده کرد.هر روغن دو تا سه بار در روز بیشتر نباید استفاده شود و نباید آن را برای روز بعد گذاشت زیرا برای بدن بسیار مضر است خصوصا اینکه نباید در فرایند سرخ کردن تغییر شکل و رنگ یابد.
این کارشناس تغذیه خاطرنشان کرد:روغن زیتون روغن بسیار خوبی است که به دلیل داشتن اسیدهای چرب برای بدن بسیار مفید است، ولی نباید به صورت سرخ کردنی استفاده شود بلکه باید تنها برای سالادها و پخت و پز ساده که نیاز به حرارت زیادی ندارد بکار رود.روغن های جامد که به نام روغن نباتی معروف هستند به دلیل اضافه کردن هیدروژن در دسته روغن های اشباع شده قرار دارند و بنام اسیدهای چرب معروف و برای بدن مضر هستند و در استفاده از این روغن ها با توجه به برچسب آن از اسید چرب زیر دو درصد استفاده شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme